رویا - پاریس - خاطره (3)
موزه لوور در میان ۱۰۰ موزه مطرح جهان، با ۸,۵۰۰,۰۰۰ بازدید سالیانه، پربازدیدترین موزه به شمار می رود. بیش از ۳۵,۰۰۰ اثر هنری در آن نگهداری می شود. مونالیزا یا لبخند ژوکوند اثر معروف لئوناردو داوینچی، شاخص ترین اثر موزه می باشد.
نمای کلی محوطه موزه
ورودی موزه و صف همیشه طولانی اش – هرم لوور برخلاف افسانه رایج، از ۶۷۳ قطعه شیشه ( ۶۰۳ قطعه لوزی شکل و ۷۰ قطعه مثلثی شکل ) ساخته شده است.
همین جا برایتان بگویم اگر گذرتان به این موزه افتاد، به جای ایستادن در صف طولانی، دنبال LION GATE بگردید و راحت و آسوده به موزه وارد شوید. این از آن دست اطلاعات مفیدی بود که "آرنود" به ما داد...
ورودی موزه
گیشه های فروش بلیت دور تا دور فضای دایره ای شکل زیر هرم قرار گرفته اند.
تصویر یکی از سالنها که به تابلو مونالیزا ختم می شود. برای دیدن آثار معروف و شاخص لوور نیازی ندارید به نقشه نگاه کنید، تابلو های روی دیوار شما را به مکان مورد نظرتان رهنمون می سازند.
این هم تصویر بانویی که دیریست با لبخند مرموزش جهانی را سر کار گذاشته! آرنود، راهنمای تور می گفت در آخرین تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که مونالیزا مرد بوده است... کوچک تر از چیزی است که تصورش می رود. نکته جالب و تاسف برانگیز اینکه مردمی که می آیند تا تابلو را ببینند، اکثرا وقتی برای دیدن خود تابلو صرف نمی کنند! همه در تکاپوی گرفتن عکس و بیشتر عکس یادگاری با تابلو هستند... به همین دلیل ۳ مامور موزه دائم باید فریاد بزنند که کافیست! راه را برای دیگر گردشگران باز کنید...
بعد از دیدن تابلو و توریست هایش! بدون معطلی رفتیم برای دیدن سالن های مربوط به تمدن بین النهرین، ایران و مصر...
بین النهرین یا میان رودان که یادآور تمدنهای آشور، سومر، بابل، عیلام و ماد می باشد، در گذشته قسمتی از ایران باستان بوده است.
ورودی سالن بین النهرین
گاو بالدار آشوری – خدای محافظی که بدن شیر، بال عقاب و سر انسان دارد...
سمت چپ گاو آشوری هم «گیلگمش» قرار گرفته - گیلگمش اولین مسافر تاریخ است - زمان بازدید از لوور، با افسانه اش آشنا نبودم.
به سالن ایران رسیدیم. جز در یک نقشه، خلیج فارس روی تمام نقشه ها حک شده است.
سرستون گاو دوسر – کاخ آپادانا در شوش
این یکی از ۳۶ ستون پشتیبان سقف کاخ است که در کاوش های زوج باستان شناس فرانسوی ژان و مارسل دیولافوا یافته شده است. در مورد کاوش های این زن و شوهر نمونه تحقیق می کردم که به داستان زیر رسیدم. من که پاک بهت زده شدم، شما را نمی دانم.
ژان دیولافوا در کتاب خاطراتش می نویسد:
" دیروز گاو سنگی بزرگی که در روزهای اخیر پیدا شده است را با تاسف تماشا میکردم؛ در حدود دوازده هزار کیلو وزن دارد! تکان دادن چنین توده عظیمی غیر ممکن است. بالاخره نتوانستم به خشم خود مسلط شوم، پتکی به دست گرفتم و به جان حیوان سنگی افتادم. ضرباتی وحشیانه به او زدم. سر ستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوه رسیده از هم شکافت. یک تکه سنگ بزرگ از آن پرید و از جلوی ما رد شد. اگر با چالاکی خودمان را کنار نمی کشیدیم، پایمان را خرد می کرد... "
کنجکاوم بدانم اگر این آثار باستانی متعلق به فرانسه بود هم نشان لژیون دونور را به او اهدا می کردند؟!
سنگ نگاره های هخامنشی
آرم بانک پارسیان را انگار از این نقش الهام گرفته اند...
بز بالدار طلایی – اثر شاخص دوره هخامنشی
گویا دستگیره های جام بوده اند...
یک ایرانی متعصب نتوانسته بی تفاوت از کنار این نقشه بگذرد...
آثار باستانی تپه سیلک؛ با قدمتی حدود ۵۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح.
برای دیدن صنایع دستی زیبای این منطقه باید به موزه ملی ایران و موزه باغ فین سرک بکشیم اما، برای یافتن رد پای کوزه گر و کوزه خر و کوزه فروش ایران باستان، باید تا فرانسه، تا پاریس، تا لوور هم برویم...
بعد از سالن ایران به سالن مصر رفتیم.
مجسمه ابوالهول
تابوت های مومیایی
اینجا، چیزی توجهم را جلب کرد؛ در مجسمه های مصری، حرکات دست، حالت های مختلف روحی را نشان می دهند...
تراکوتای کمیابی از دودمان هجدهم مصر که ایزیس (الهه طبیعت) را در سوگ از دست دادن همسرش ازیریس (ایزد جهان زیرزمینی) نشان می دهد.
مومیایی – نقاب امکان تصور قیافه اش را فراهم می ساخت.
آرامش یک جسد را به هم ریخته اند تا ما بتوانیم ببینیم در مصر باستان چگونه برای زندگی ابدی آماده می شدند... نمی دانم با این وضع، از حضور مردم دور و برش کلافه نمی شود؟
نمی توان تمام موزه را در یک روز تماشا کرد؛ برای همین مهم است قبل از بازدید، قسمت های دلخواه در اولویت قرار داده شوند. اگر واقعا قصد، یادگیری باشد، حتی بازدید انتخابی هم ساعتها زمان نیاز دارد و چنان انرژی از گردشگران می گیرد که بلافاصله بعد از خروج از موزه، در همان محوطه، پای فواره برای ساعتی ولو می شوند...